Ha fesztivál vagy céges rendezvény, zenekar bálra, esküvőre!

EZ VALAMI VICC? NEM! EZ ZENE ÉS VICC EGYBEN! BRASSDANCE!

Szilveszterre, szülinapi vagy karácsonyi rendezvényre, kongresszusra egy showkkoló zenekar

 

 

Videó

GYERE A BRASSDANCE KOKTÉL PARTYJÁRA!

Mit szeretsz Pina Colada? Sex ont he Beach? Florida Sunshine? Mojito? Mindegyiket? Legyen akkor neked egy jó mix! Kevertünk néhány nagyon finom zenés videót. Többféle stílus, finom ízek becsiccsentés nélkül "Kortyolj" bele!



Amennyiben tetszik írj és elküldjük videónkat!

 

BRASSDANCE - Pink Panther Show - HENRY MANCINI

BRASSDANCE - Billie Jean - Michael Jackson

BRASSDANCE - Tuba Tiger Rag 

BRASSDANCE - Jailhouse Rock - Elvis Presley

BRASSDANCE - Just A Closer Walk - Traditional

BRASSDANCE - Liber Tango - Astor Piazzola

BRASSDANCE - CSILLAG SZÜLETIKES VIDEÓ

 

 

 

 

 

 

 

 

Albumok

Megjelent albumok

Renaissounds

renaissouns

 

2011

Reneszánsz muzsika reneszánsz jelmezben-Magyar, német, olasz, francia, angol mesterek remekművei rézfúvósokra, Zenék Holborne, Gabrieli,Praetoriusz, Byrd, Adson műveiből és a Vietorisz kódexből.

 

Tuba Tiger Rag

 

2008

"I feel good" énekelte James Brown. Én jól érzem magam! Egy jó hangulatú válogatás Jo Cockertől a Rocky zenéjén át Beatles dalokig. Soul, pop, blues örökzöldek rézfúvósokra és gitárra. 

 

Christmas Album

 

2009

Magyar és más népek karácsonyi dalai. Jingle Bells, Stille nacht, Santa Claus Comin' to Town..a legszebb dalok az ünnepre egy csokorban.
 

Brass Quintet

 

1997

Az első igazi cd lemez ami Vivaldi- Bach gyönyörű Concerto-jától Speer szonátáján át, Debussy :"Kis néger" darabja mellett tartalmaz már sok mai zenét is. Így pl. a Sweet Georgia Brown dixieland-et.

 

 

BRASSDANCE

Szeretnél felhőtlenül szórakozni? Sőt szórakoztatni? Biztos örülnél, ha egy jól sikerült rendezvény után az ügyfeleid vagy kollégáid így gratulálnának neked? "Te milyen jó együttest szerződtettél?

Mi volna, ha a "fővárosi művészek megtartott művészete" helyett valami tényleg eredeti és sikeres műsorod lenne? Bizonyára éreztél már olyat hogy a "mindenki kedvencei" haknira vették a gondosan megszervezett rendezvényed?

 

Billie Jean

 

Van megoldás!

Itt a  BRASSDANCE! Igazi szórakoztatás sztár-gázsi és „nagy nevek” helyett!

Réz és tánc. Öt rézfúvós s egy dobos izgalmas találkozása, ami nélkülözi a zenei műfajok és stílusok megkötöttségét. Gyere, ismerd meg a zenekart! Nézz meg néhány videót rólunk!

Éljen a Király!

Elvis Presley? Michael Jackson?
Találkozz velük! Összeállítunk neked egy emlékezetes estét e két nagy világsztár legjobb számaival? Meglepőnek és mulatságosnak tartod, hogy mi fúvósok pop és rock feldolgozásokat játszunk? Lehet egyszerre fújni és táncolni?  Mi bebizonyítjuk, hogy igen!
Nézd meg a videónkat!

Ha ezt Michael Jackson látná, táncra perdülne, de a nevetéstől nem bírná! És te?

Ne hagyd ki azt a látványt, amikor hat zenész zenél és táncol egyszerre! Még te is táncolhatsz, ha van kedved.

Thriller  show. Tisztelgés a popzene koronázatlan királya előtt. Zombik tánca a félelmetes éjszakában majd a Billie Jean - show az ismerős kalapban. Talán M.J. sem gondolta volna, hogy zenéje még a rézfúvósokat is táncra perdíti. Zárásként a Bad rossz fiúi s a Beat It párviadala elevenedik meg egy újkori West Side Story-ban.

 

Michael Jackson

DE vajon mi a titka a BRASSDANCE feledhetetlen koncertjeinek?

Mit szólnál ahhoz, ha a rendezvényeden igazi zenészek, igazi hangszeren, élőben játszanának? Eleged van a playback-elő haknibandákból a lekvárzsibbasztó gépgyár gitár-nyűvő zenekarából? Bizonyára szeretnéd, ha vendégeid nemcsak a zenét élveznék, hanem közben összemosolyognának?

Nézz hát bele a videóba!
http://www.youtube.com/watch?v=19JY4vZZ5aE

Show és humor. A számokat kotta nélkül adjuk elő, ez teszi lehetővé a hangszerekkel való mozgást. A Brass Show látványos jelenetei alatt végig szól a muzsika, ettől válik az egész előadás rendkívül újszerűvé, eredetivé. Ismert számok rézfúvósokra kicsit másként.

A JAZZSHOW: A jazz örökzöldek swinges feldolgozásai - némi humorral - Armstrong Hello Dolly-jától Liza Minnelli New York-New York-jáig, cilinderben láthatók és hallhatók. Nézd meg videónkat! Hello Dolly! Együttesünk e vidám számban a szólók közben a székeket használja a showhoz. A szám végén már a székeken állva játsszuk a finálét.

New Yor -New York

Takaríts meg pénzt!

Ha nincs taps, nincs gázsi!

 

 

FUN CLUB

SZEREZZ ÉLETRE SZÓLÓ ÉLMÉNYT: TALÁLKOZZ A RÓZSASZÍN PÁRDUCCAL!

PINK PANTHER

Ismertebb nevén ez a Rózsaszín Párduc.
Egy, még hangszereinknél is drágább gyémántról szól ! Mancini: Pink Panther című számában a rablók és a pandúrok küzdenek e rendkívül drágakőért.
Mindez Columbo kabátjában, de Maigret felügyelő nagyítóján keresztül, humorba ágyazva.
A szám végére kiderül, hol van a Rózsaszín Párduc!
A sokszor elegáns szmoking öltözet még jobban kiemeli hangszereink csillogását.
A hangzás élményét csak fokozza egy ritkaság, a Szuzafon, amely óriási arany színű tölcsérével kiemelkedik a zenekarból s a többi arany színű hangszerrel úgy csillan meg a showban mint egy igazi gyémánt.

- Hívjad meg a Rózsaszín Párducot rendezvényedre!
Ha a héten megrendeled adunk hozzá egy Rózsaszín Párduc cd-t.

 

 

 

 

 

 

Állj! Egy tigris van a színpadon!

Tigris ront a színpadra! Ha nem voltál még olyan koncerten ahol egy" félelmetes "tigris lépett a nagyérdemű elé akkor nálunk a helyed! Ami nincs: ketrec és védőkorlát! Ami van:jó zene és nevetés a Tuba Tiger Rag számunkkal, amiben még mi is dalra fakadunk.

A tubaszóló után jöhet egy harsonaszóló: The Saint's Hallelujah (A Szentek Hallelujája). Már a cím is elárulja, hogy ez egy zenei vicc, ahol a jazz (When The Saints Go Marching in - A szentek bevonulása) és a komolyzene (Händel: Messiás c. oratóriumának Halleluja kórusa) dallamai érdekes módon ötvöződnek, illetve versengenek egymással. Ez a versengés igaz a szám szintén jelmezes előadására is (fehér ruhás "angyalok" fújják "harsonáikat" glóriával a fejükön).

Voltál már olyan koncerten, ahol a zenészt nem láttad a kottaállványtól? Mit szólnál egy olyan koncerthez, ahol neked s a közönségnek játszanak "face to face" és nem a kottaállványnak? Gyere a Brassdance műsorára! Feledd el gondjaid s legyél gazdagabb egy jó élménnyel!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kritikák


Jó választás volt a Daniel Speer Brass
- rézfúvós show a Víziszínpadon

Nagyszerű hangulatú koncert részese lehetett a közönség július 29- én, a tapolcai Víziszínpadon a Daniel Speer Brass lépett fel. Jó volt látni, hogy élvezik amit csinálnak, jókedvűen és sok humorral fűszerezve tették ezt.

Az utolsó negyed órában jelmezeket is öltöttek, és végig mozgásos formációban játszottak- mesterien ötvözték a profi zenei előadást és a show- elemeket.

Igazán jó választás volt a Tamási Áron Művelődési Központtól, hogy a fellépését visszamondó Somló Tamás helyett e nagyszerű formációt hívta meg a TAPOLCAI NYÁR 2007 soron következő fellépőjeként. /szerk./


Szöveg: Tóth Boglárka rendezvényszervező


Exzellente Musiker mit vielseitigem Spektrum:
das Daniel-Speer-Bläserquintett aus Pecz

Makellose Virtuosität in allen Stimmen. Das begeisterte Publikum in der Stadtkirche forderte mit seinem Applaus zwei Zugaben

NEUSTADT - Am vergangenen Sonntag wartete das Daniel-Speer-Bläserquintett aus Pecz/Ungarn in der Stadtkirche zu Neustadt mit einem vielfältigen und interessanten Programm auf.

Das 1990 gegründete Bläserquintett - Gábor Hammer und Zoltán Horváth (Trompeten), Árpád Pétersz (Horn), Zoltán Sörfôzô Posaune) und Zsolt Maronics (Tuba) - verfügt in allen Stimmen über eine makellose Virtuosität, erstaunlich flexible Tongebung und differenzierte Dynamik.

Die zahlreiche Zuhörerschaft wurde sogleich mit dem Präludium zum „Te Deum” von M.A. Charpentier, das ja als Erkennungsmelodie der Eurovisionssendungen Weltpopularität erlangt hat begrüßt.

Die Wiedergabe der Bearbeitung einer Orgelfuge von J.S.Bach genügte höchsten Ansprüchen.

Erfreulich und besinnlich zugleich der Sarabandensatz aus E. Griegs „Holberg-Suite” op. 40. Eine klanglich espressive, ausgewogene Tongebung kam hier zum Tragen. Ein virtuoser sonatensatz, dynamisch gut differenziert, von D. Speer - dem Komponisten, nach dem das Quintett sich seinen Namen gab - gefiel sehr.

Hochinteressant war die Wiedergabe einer Fantasie von H. Purcell über einen einzigen Ton, dem andauernden Quintton G von C-Dur als Orgelpunkt in der Mittelstimme - von der Posaune intoniert.

Dieser Ton G wurde von den übrigen Bläsern in allen möglichen Intervall-Varianten umspielt und fluktuierte in mannigfaltigen Dissonanz- und Konsonanz-Verhältnissen. Mit den Pieces von L. Maurer wurden zunächst die durchweg polyphon angelegten Stücke verlassen und wandten sich einer heiteren, kurzweiligen Suite in vier Sätzen im gängigen Unterhaltungsstil des 19. Jahrhunderts zu.

Das offizielle Programm endete mit der berühmten Galliarda Battaglia von S. Scheidt - ein virtuoser Leckerbissen für anspruchsvolle Blechbläser, der natürlich nicht fehlen durfte. Ein ohrenspitziges Stück!

Das begeisterte Publikum forderte durch seinen Applaus noch zwei Zugaben: Blues und Rag-Time wiesen noch einmal auf das vielseitige Spektrum dieser exzellenten Musiker hin.
September 2. 1998. Nürnberger Zeitung

http://www.nordbayern.de/nuernberger-zeitung/nz-sport

„Speer Brass Quintett”: Zuhörer schnalzten sogar mit den Fingern

 

Das „Daniel Speer Brass Quintett” aus Pécs In Ungarn eröffnete mit einem vorzüglichen Konzert am Sonntag abend in der Stadtkirche Hersbruck die Kirchenkonzerte der Selneckerkantorei. Die exzellent musizierenden Künstler folgten einer Einladung von Kirchenmusikdirektor Karl Schmidt - er hat guten Kontakt zur Musikhochschule in Pécs – nach Hersbruck und ließen durch vollendete Technik als auch vorzügliche Gestaltung aufhorchen.

Nach einer in starhlenden Blechbläserklang musizierten Eurovisionsfanfare – sie ist dem Dertinger Te Deum von Georg Friedrich Händel entnommen – stellte Kantor Karl Schmidt die fünf Musiker for: Zoltán Horváth, 1.Trompete,
Péter Újfalusi, 2. Trompete, Lajos Szilágyi, Horn, Zoltán Sörfôzô, Posaune, und Zsolt Maronics, Tuba. Von Marc Antoine Carpentier erklang das „Prélude” aus dem „Te Deum”, eine festliche frühbarocke Bläsermusik, die von einer Handtrommel unterstützt wurde. Von Michael Praetorius (1571-1621) folgte ein „Terpsichore”, choralartig in samtigen Klängen mit dynamischen feinsten Nuancen gestaltet. Einmalig war auch die Klang-Einheit der fünf Musiker, mit der sie auch in den raschen Sätzen überzeugten.
 

Exzellent gelang dem Brass Quintett die „Fuge g-moll” von Johann Sebastian Bach (1685-1750). Sauber intoniert erklangen die Themen, präzis aufeinander abgestimmt die kontrapunktischen Zwischenspiele in raschem Tempo - eine virtuose Interpretation, die die Zuhörer beeindruckte. Bei Giovanni Gabrielis (1556-1612) „Canzona per Sonare” stellten sich die Musiker räumlich entfernt auf und erreichten dadurch erfreuliche Echo-Effekte im Klangbild. Wunderbar, in dunklen Farben des nordischen Romantikers Edvard Grieg (1843-1907) gelang eine „Sarabande”. Exakte Einsätze, samt-weiche Bläserklänge und saubere Intonation ergaben eine in sich geschlossene Interpretation.

Es folgte ein bewegter Bläsereinsatz einer „Sonata” von Daniel Georg Speer (1636-1707), jenes Komponisten, dessen Namen das Brass Quintett führt. Eine musikalische Rarität war die folgende „Fantasia upon one Note” von Henry Purcell (1659-1695). Über der vom Posaunisten geblasenen einen Note entfaltete sich ein filigranes melodisches und harmonisches Klangbild. In die Stilepoche der Klassik führten die transparent musizierten „Pieces” (Stücke) von Ludwig Maurer (1789-1878). Virtuos erklang eine dreisätzige „Sonata” von Henry Purcell. Der polyphone rasche letzte Satz gelang in vorzüglicher klanglicher Einheit und Präzisen Einsätzen.

Gehobene Unterhaltungsmusik rundete das Konzert ab. Transparent und dynamisch differenziert erklang die bekannte Melodie „The Entertainer” von Scott Joplin (1868-1917). Ebenso ausdrucksvoll und farbig gelang „The Pink Panther” von Henry Mancini (1924), bei dem die Zuhörer den Takt durch Schnalzen mit den Fingern Hörbar werden ließen.

Fließend und mit der Präzision eines Uhrwerks beschlossen die Musiker mit (Harlem Rag ”von Thomas Turpin (1920-1989) ein außergewöhnliches Konzert. Langanhaltender Beifall ließ noch viele Zugaben folgen, darunter „Just a clother walk with Thee”).
Februar 4. 1998. Hersbrucker Zeitung

http://n-land.de/hersbrucker-zeitung/

 

Ungarn mit buntem Allerlei
Das Daniel Speer Brass Quintett spielte in Mögeldorf

Einen unkonventionellen und heiteren Konzertabend erlebte das Publikum mit dem ungarischen Daniel Speer Brass Quintett im Haus der Gemeinde in Mögeldorf. Dabei mußte Peter Wenger, Vorstand des Fördervereins der Reihe „Musik in Mögeldorf”, das Publikum vertrösten, da sich die fünf ungarischen Musiker offensichtlich in einem anderen Gemeindesaal eingefunden hatten.
Bei gutem Wein und leckeren Speisen aus dem „Land der Magyaren” ließ es sich jedoch recht gemütlich warten. Die beiden Kochkünstler Claudia und Guido Vildosola, Gemeinde- und Chormitglieder der Mögeldorfer Kantorei, überzeugten jedenfalls auf Anhieb mit schmackhaften und frisch zubereiten Spezialitäten, wie Palatschinken, Eintopf und Strudel.
 

Schnell gewannen jedoch auch die fünf jungen ungarischen Blechbläser (Mitglieder der Pécser Symphoniker) die Sympathien des Publikums mit dem Einzug durch den Saal zum Schritt eines New-Orleans-Trauermarsches. Dieser und viele der nachfolgenden Arrangements waren dem großen Vorbild, den „Canadian Brass”, nachempfunden. Dabei herrschte - entgegen der Ankündigung „Festliche und heitere Musik” - der unterhaltsame Anteil bei weitem vor. Scott Joplins „Entertainer”, sowie Bernsteins „Maria” bildeten einen Höhepunkt im Potpourrie von „Pink Panther”, dem „Harlem Rag” und mexikanischen Volksliedern. Eine ungarische Polka und der „Fuchstanz” bildeten das musikalische Pendant zur Speisekarte.

Die kostümierte Slapstick-Parodie zu Bizet’s „Carmen” paßte perfekt in die „närrische Zeit” und heizte die Begeisterung an, so daß dieser nette Abend erst nach einigen Zugaben gemütlich ausklang. Schade, daß sich - trotz aller Bemühungen der Mögeldorfer Initiatoren - nur etwa 40 Zuhörer zu diesem ungarischen Abend eingefunden hatten.


Februar 10. 1998.FRANKISCHE LANDESZEITUNG  (Neustadt/Aisch)

https://www.flz.de/pfl/desktopdefault.aspx

"D. Speer Brass Quintett” in Nürnberg

Symphonische Bläsermusik in superquatat konnte horen, wer das Konzert des „Daniel Speer Brass Quintetts” in der evangelischen Kirche zu Nürnberg-Mögeldorf besuchte. Was die fünf Musiker aus dem ungarischen Pécs hinsichtlich Präzision, Sonorität und schierer Spielfreude zu realisieren in der Lage sind, stunde so manchem bekannten West-Ensemble gut an.
 

Stupend sauber und satt der Zusammenklang bei Zoltán Horváth (1. Trompete), Péter Ujfalusi (2. Trompete), Árpád Pétersz (Horn), Zoltán Sörfôzô (Posaune) und Zsolt Maronics (Tuba). Der Herrenfünfer Klingt eigentren immer nach einem viel größeren Orchester, liefert vielfarbig schattierte Hörpanoramen mit feinen Nuancen, liebevoll modellierten Klangdetails.

Barock-Pralinen
Auf dem Programm: überwiegend Barockes von Georg Friedrich Händel (wassermusik-Sune) bis zu Henry Purcell („Sonata), von Samuel Scheidt („Gagliarda battaglia”) bis zu Matthew Locke („Music for His Majesty’s), von Marc Antoine Charpentier („Te deum”) bis zu Jean Philippe Mouret („Rondeau-Fanfare”) - Barock-Pralinen aus dem Wunschkonzertschrank des fortgeschrittenen Klassikhörers, die doch nie in Beliebigkeit versinken, sich nicht anbiedern, Eigenprofil aufweisen.

die zung mit der gemäßigten Moderne. Si wirkt beispielsweise die Bläserbearbeitung von Samuel Barbers „Adagio for strings” sehr emphatisch, transportiert einen Gutteil der syrischen Atmosphäre des Originals. Eine Entdeckung der Neutöner Malcolm Forsyth, dessen „Golyarde’s Ground” trotz düsterer Grundstimmung mit ohrwurmartiger Hartnäckingkeit im Gedächtnis beleibt.

Zum guten Schluß ziehen sie mit spruhendem „Barbiere”-Arie durch den Bläser-Kakao - und ernten frenetische Beifallsstürme.

Nürnberger Nachrichten 18. juni 1996

http://www.nordbayern.de/nuernberger-nachrichten/nuernberg

 

ÍGY FÚJJUK MEG

A BRASSDANCE EGY OLYAN RÉZFÚVÓS AMELYNEK TAGJAI MÁR A NYOLCVANAS ÉVEK VÉGÉN EGYÜTT JÁTSZOTTAK: RÉZFÚVÓS-KVINTETT ÚJJÁSZÜLETÉSE

Mindnyájan a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola Pécsi Tagozatán végeztünk.

A diploma után 1990ben úgy éreztük, hogy nagyon nagy erő és lehetőség van a rézfúvós kamarazenében s nekünk az együttjátszást folytatnunk kell.

A klasszikus repertoárt komolytalan komolyzene és könnyűzene váltotta fel.

Ma többnyire pop muzsikát, filmzenéket, jazz-rockot adunk elő fiataloknak az egészen kicsiktől az egyetemistákig.

Operált operákat, örökzöldeket vagy jazz-showt játszunk az idősebbek kedvéért.

Egyedi színfoltja a brass-show kulturális, sőt gasztronómiai fesztiváloknak csakúgy, mint az üzleti vagy a tudományos szféra rendezvényeinek, kongresszusok záró estjének vagy báloknak.

Beskatulyázni a BRASSDANCE-t ? Nehéz lenne! Nem játszunk ugyanis két” egyforma” számot. A meglehetősen ritka hangszer-összeállítás az egyedi hangszerelés különleges hangzást eredményez.

Több mint száz céges rendezvény, ugyanannyi kongresszus, fesztivál, több száz bál, ifjúsági hangverseny, ami segített kikristályosítani repertoárunkat. A kvintett dobossal bővült s néha még gitáros is csatlakozik formációnkhoz. Így tudunk egy teljesebb hangzást elérni s a  zenei műfajokból szabadabban válogatni.

A Brassdance illetve a korábbi formáció Daniel Speer Brass együttesünkkel többször szerepeltünk a Magyar Rádióban, a Magyar Televízióban, a Duna TV-ben, és a Pécs TV-ben. Szép sikereket értünk el Berlinben, Bukarestben, Nürnbergben, Párizsban, Szófiában, Trierben, valamint Stuttgartban, két ízben is. Teltházas előadások voltak a Magyar Köztársaság Kulturális Intézeteinek koncerttermeiben és szabadtéri fesztiváljain.

Pozsgai Tamás - gitár

VENDÉG MŰVÉSZÜNK
Pozsgai Tamás - gitár

 

 

 

 

 

 

 

 

Képek

HA TETSZETT ÍRJ ÉS MI KÜLDJÜK A KÉPET!

 

Koncertek és fellépések

A BRASSDANCE mosolyt csal az arcodra

 

 

Csövek és Verők

Hangszereink

A kürt története

A fúvós hangszerek az emberiség legősibb hangszerei. Az ősember kezdetben üreges állati csontokat, szarvakat, növényeket szólaltatott meg, természetesen nem zenei célzattal, csupán csak harcban és vadászatokban használta.

A bronzkor legjelentősebb fémből készült hangszere a LUR. Ez egy S formájú, a mai tölcsérfúvókához hasonló fúvókájú hangszer volt. Ezen kívül LURnak hívják a skandináv alpesi kürtöt is.

A középkortól kezdődően a rézfúvós hangszerek a vadászok és a katonaság nélkülözhetetlen hangszerei lettek. A XIV. sz.-ban jelentek meg a különböző erdei kürtök, vagy más néven a vadászkürtök. Természetesen ezek mindegyike natúrkürt volt.

Ebben az időben a kürt hangzása még nagyon kemény és hiányos volt, csak egynéhány hangot szólaltathattak meg rajta, s ez erősen korlátozta alkalmazásának lehetőségeit.

Többen kísérleteztek a továbbfejlesztésével, mígnem HAMPEL és WERNER, drezdai hangszerkészítők hangolócsövet – stimmbogen-t – alkalmaztak a hangszer alaphangjainak módosítására. Mindez 1753 körül történt. A natúrkürtökön is használatos eszköz lehetővé tette ugyanazon hangszer különböző hangnemekben való megszólaltatását. Ezeket nevezték INVENTIONSHORN-nak.

A cinkhez (fából készült, fa- vagy fémtölcsér-fúvókás hangszer) hasonló tulajdonságai voltak a billentyűs kürtöknek, más néven KLAPPENHORN-oknak. A billentyűs kürtök feltalálója a pétervári (ma Szentpétervár) KÖLBEL volt 1770-ben.

A fejlődés fordulópontja a szeleprendszer feltalálása volt ami „szégyenszemre” egy oboista – sziléziai BLÜHMEL – nevéhez fűződik (1813). 1818-ban HEINRICH STÖLZEL berlini vadászkürtös tökéletesítette és alkalmazta kürtökre. A szelep működésének lényege röviden: amikor nyitom a szelepet – vagyis lenyomom a ventilt – a hozzá csatlakozó csőtoldatba levegő áramlik, tehát a hangszerben levő légoszlop hossza megnő. Ezáltal a hangolás alacsonyabb lesz. A három ventil segítségével megszűntek a hangnemi korlátok, lehetőség van virtuóz kromatikus játékmódra. Szinte a ventil feltalálásával egyidőben születik meg egy új hangszer: a WAGNERTUBA – kis méretű kürt-tuba, kürtfúvókával. Wagner építtette a Nibelung gyűrűjéhez, hogy a kürt-kórust mély fekvésben azonos hangzáskarakterű hangszerekkel egészítse ki.

A fejődésnek ezen a pontján tulajdonképpen már el is jutottunk ahhoz a hangszerhez, amelyet – természetesen kisebb finomításokkal – ma is használnak.

Maga a kürt egy állandóan bővülő (krónikus), kör alakúra hajlított cső, bár kiegészítésként vannak egymással párhuzamos (cilindrikus) részei is. Mivel e hangszerek leggyakrabban rézből, illetve rézötvözetből készülnek, a rézfúvósok családjába tartoznak.

A kürt megszólaltatása – ugyanúgy, mint a többi rézfúvós hangszernél – az ajkak rezegtetésével történik. (Párnás nyelvsíp.)

Nagyon érdekes, rendhagyó a hangszer tartásának módja, ugyanis a billentyűket bal kézzel kell kezelni, míg a jobb kéz a tölcsérben – korpuszban – helyezkedik el. Ez azonban nem jelenti azt, hogy csak balkezesek játszhatnak kürtön. A jobb kéznek a hangszer tartásán kívül más funkciói is vannak. Az egyik: a FOJTÁS (gestopft) – amikor a hang teljesen megváltozik, eltorzul, a szordinált hanghoz lesz hasonló. A natúrkürtökön bizonyos hangokat csak ezzel a technikával lehet megszólaltatni, és ez tulajdonképpen már átnyúlik a jobb kéz másik fontos feladatába. Ez az intonálás, a hang magasságának szabályozása, amit a jobb kézen kívül az ajkakkal, illetve a levegő nyomásának szabályozásával is lehet irányítani.



Bár a vadászkürt már a XIV. sz.-ban megjelent, „zenei” hangszernek csak a XVI. sz.-tól tekinthetjük. Az erről tanúskodó emlékeket VIII. Henriknek köszönhetjük, aki a feleségein kívül szerencsére néhány kürtöt is összegyűjtött. Arról, hogy mikor jelent meg a zenekarokban, pontos adatot tudunk: 1664-ben, az „Elis hercegnője” c. balettzenében Lully alkalmazta először.

A nagy barokk mesterek igen igényes szólamokat írtak mind a kürtöknek mind zenekari, mind szólóműveikben. Händel és Vivaldi oratórikus műveiben szinte elmaradhatatlanok a kürtök. Többnyire kettesével, vagy hármasával, de leginkább szólisztikusan alkalmazták őket. A szólisztikus szerepkör és a magas felhangok használatának híres példái:

J.S. Bach: I. brandenburgi versenye

G.F. Händel: Győzelmi induló a Judas Maccabeus-ból



A bécsi klasszikusoknál a kürtök nem elsősorban szólisztikus jelleget kapnak. A klasszikus kürtkezelés jellemzői: a kürtkvintek és az orgonapont (tartott hang).

A bécsi klasszikus szerzők többnyire két azonos hangolású kürtöt használtak. Általában a hangnemmel megegyező hangolású kürtöt írtak elő. A ciklikus művekben tételenként váltogatták a hangszereket, illetve csak a hangolócsöveket, a bognikat. J. Haydn „A teremtés” c. oratóriumában néhány kivételével (Asz, G, Gesz, Desz) valamennyi natúrkürtöt használja. Ennek ellenére Mozart az 543-as Esz-dúr szimfóniában végig megtartja az Esz-kürtöt, még az egyébként Asz-dúrban levő második tételben is.

Beethovennél is igen változatos a kürtök alkalmazása. A szokásos két kürt helyett a 3. szimfóniában három, a 9. szimfóniában négy kürtöt használ. Az Eroica-ban a három Esz-kürtöt csak a második tételben váltja fel két C- és egy Esz-kürtre. A 9. szimfóniában pedig D- és B-kürtpárokat alkalmaz. Azon kívül, hogy ezzel – fojtások igénybevételével – tulajdonképpen a hangnemhez tartozó valamennyi hangot játszani tudja, megteremtette a négy kürt szólambeosztási elveit is. Ugyanis mindkét hangolású kürtpárból az egyik magasabb, a másik mélyebb szólamot játszik (I. és II. – D kürt; III. és IV. – mély B-kürt, más néven: B basso). Tehát a III. kürt magasabb szólamot játszik, mint a II. kürt.

A natúrkürtök szólamszerkesztési technikája annyira hozzátapadt a kürtökhöz, hogy a szerzők nem tudtak megszabadulni tőle a ventilek alkalmazása után sem. A ventiles vadászkürtök csak fokozatosan nyertek polgárjogot. Brahms és Wagner például kezdetben a négy kürtszólamot megosztotta két-két ventiles és naturkürt között. A romantikus mesterek sokszor a ventilkürtre is különböző transzponálásokat írtak elő (Wagnernél sokszor ütemenként változik a transzpozíció). Ez is a natúrkürtök kísértése.

A ventilkürt a romantikus nagyzenekar elmaradhatatlan rézfúvós hangszere. Feltalálása is a stílusváltás korszakával esik egybe.

Trombita

A mai trombita fejlődéstörténete több évtizedet ölel fel. A múlt valamennyi kultúrája ismerte ezt a hangszert, mely valószínű arab eredetű, hosszú, egyenes csövű volt. Innen terjedt el tovább keletre és nyugatra egyaránt. A primitív trombitákat természetes anyagokból, fából, tökből, bambusznádból, csontból készítették, melyeket eredetileg rituális és mágikus célokra használtak. Később keleten az uralkodók és papok számára fenntartott hangszer volt.

A hosszú egyenes trombita nehezen kezelhető és könnyen elgörbül. A tökéletesítés első fázisa a középkorban az volt, hogy a trombitákat az alsó végüknél meghajlították, vagy „S” formájúra készítették, és enyhén kiszélesedő hangtölcsérrel látták el. Harci és ünnepi rendeltetését hosszú időn át megtartotta.

A trombita ősei közül a görög Szalpinx elefántcsontból készült, míg a rómaiak harci trombitája, a Lituus már fém alapanyagú volt. Tutanhamon sírjából egyenes egyiptomi trombita került elő. Az ókori rómaiak hangszerét Cornut vagy Buccinát csak magas katonai rangban fújhatták, jeladásra használták.    

A trombita mai kétszeresen U alakban meghajlított formáját a 15. században nyerte el. Monteverdi Orfeojának nyitányában már valóságos zenei szerepet kapott. Ekkoriban jellemzően kb. 120cm hosszú volt, D alaphangra készült, és kizárólag a felhangok megszólaltatása volt lehetséges rajta. Megszólaltatása a játékos fúvókához szorított, rezgésbe hozott ajkai között átpréselt levegővel lehetséges.

A barokk korban kezdték a műzenébe bevonni, továbbra is szinte mindig üstdobok kíséretében. Kizárólag szólisztikus szerepet kapott, ünnepélyes, hősi karakterű művekben. A kor trombitásai rendkívüli virtuozitást értek el, különleges fúvókát használva akár a 20. felhangot is meg tudták szólaltatni, és a hangsorba hamisan illeszkedő részhangokat is képesek voltak a fúvás módjával úgy módosítani, hogy tisztán szóljanak. Ezt a fajta magas, briliáns trombitajátékot clarino-játéknak nevezik. J. S. Bach 2. brandenburgi versenyében találkozhatunk vele.

Később a fafúvós hangszerek mintájára hanglyukakkal látták el, majd a tolószerkezettel való sikertelen kísérletek után (tolótrombita) hangsorának kibővítése céljából az 1830-as években szelepekkel látták el (ventil trombita). Ekkortól vált teljes értékű, kromatikus hangszerré, de még el kellett telni néhány évtizednek, míg a zeneszerzők is megbarátkoztak ezzel a megoldással. A mai trombita egy változó keresztmetszetű, többszörösen meghajlított csőből áll, melynek egyik végén helyezkedik el a fúvóka, a másik vége tölcsérszerűen kiszélesedik. Anyaga sárgaréz, vagy más rézötvözet.

A legtöbb szelepes rézfúvós hangszerhez hasonlóan az első szelep egy egészhanggal, a második félhanggal, a harmadik kisterccel mélyíti a hangszer alaphangját. Ezek kombinációi teszik lehetővé a felhangsor hangjai közötti űr kitöltését.

Többféle hangolásban készül, leghasználatosabbak B, C, D, és Esz. Hangszíne éles, érces, átütő erejű, a rézfúvós hangszerek közül a legmagasabb hangú. Szimfonikus-, és katonazenekarok fontos hangszere, a bécsi mestereknél párosával, az újabb zenekaroknál hármasával, négyesével szerepel. A dugattyús változatából alakult ki a tánc-, és fúvószenekarok, jazz együttesek mai B Piszton-a.

Tuba

Már a rómaiak idejében is volt egy tuba nevű hangszer, amely azonban egy cseppet sem hasonlított a mai tubához. Másfél méter hosszú, inkább trombitához hasonló egyenes hangszer volt, mely harcokban és ünnepségeken szerepelt, s még a középkorban is katonák, vadászok jelző hangszere volt.

A tuba a sax kürtök családjába tartozó, széles menzúrájú, többszörösen hajlított, ventilekkel vagy dugattyúkkal felszerelt basszus hangszer. Kónikus hangszerek családjába tartozik, hosszú, egyenletesen vastagodó csövekből áll, mely a puha, mély hangok megszólaltatásának kedvez. A különböző zenekarokban, ezért a legmélyebb, az úgynevezett basszus szólamot szólaltatják meg vele.

A tuba a bajsza alatt mély hangon dörmögő „nagypapa” a rézfúvósok családjában. Mégis azt kell mondanunk, hogy a rézfúvósok között a legfiatalabb hangszer, hiszen az első mai formájú tubákat – a különböző ventil és dugattyúszerkezetek feltalálásával egy időben – az 1830-as években építették.

Még 1817-ben a párizsi Jean – Hilaire Asté vagy ahogy magát nevezte: Halary egy hasznos hangszert konstruált: „U” alakban hajlított fém basszuskürtöt, a billentyűs kürtnél nagyobb méretezésű csővel, billentyű segítségével zárható hanglyukakkal. Ez az ophikleid. Az ophikleid-ek szolgáltak alapjául a későbbi tubák formájának és felépítésének.

1835-ben egy Moritz nevű berlini hangszerkészítő és egy Wiepech nevű katonakarmester alkalmazta először az első használható basszushangszert, amely el volt látva az új levegőszelepekkel. Az „F” basszustuba megszületett.

1845-ben Cerveny a Königtratzi (Csehország) hangszerkészítő megépítette az első „C” és „B” kontrabasszus tubákat Wiepech modellje alapján. Szintén Cerveny nevéhez fűződik, hogy a cseh és a német fúvószenekaroknál már 1885-től alkalmazták a „Kaiserbass” (császári basszus) kürtöket, mint különösen nagy tubát.

Katonazenekarok számára a csövét kör alakba hajlítják, hogy nyakba akasztható legyen. Így keletkezett a menetzenekarokban könnyen hordozható helikon és a sousafon is. Ez utóbbi a XX. század elejei jazz életében is nagy szerepet játszott.

Alapvetően négy hangolás létezik: „F”, vagy „Esz” a basszus tubáknál és „C”, vagy „B” a kontrabasszus tubáknál. A „B” tuba, mint a legmélyebb tagja a családnak, rendelkezik a legnagyszerűbb hanggal.

A tenor tuba, más néven eufónium, bariton, vagy tenorkürt állandó helyett vívott ki nemcsak a fúvószenekarokban, hanem a szimfonikus zenekarokban is, például Strauss vagy Stravinsky műveiben.

Egy távoli rokon a Wagner-tuba, amit a „Nibelung gyűrűjéhez” szerkesztett Wagner 1880-ban, ami alak szerint ovális tenorkürt, csak bal kézre eső billentyűkkel.

A tuba játékosok „szerelmesek” a hangszerükbe, mivel átkarolva játszanak rajta.

A dob története

Valószínűleg egy hangszernek sincs ilyen múltja, mint az ütős hangszereknek és ezen belül is a doboknak.

A kutatók szerint Mezopotámiában és Egyiptomban már legalább 4000 évvel ezelőtt léteztek dobok. Számos nép mágikus és rituális jelentőséget tulajdonít a doboknak, velük remélvén elűzni a szerencsétlenséget, és megnyerni a jó szellemeket. A doboknak jelző funkciójuk is van, amit a mindenkori hadseregek nem nélkülözhettek. A 18. századtól kezdve a dobok az európai zenekarokban is helyet kaptak.

A dob fogalmába sokféle hangszer tartozik, ideértve a membranofon és idiofon hangszereket. Az előbbinek két fő típusa van: a dobok és mirlitonok. Az utóbbi 8 alap típussal rendelkezik, úgy, mint dobbantós, dobbantott, rázott, ütött, összeütött, dörzsölt, kapart és pengetett hangszerek. Mi ezen széles dobkészletet emeljük. ki.

A dob általában egy kör alakú üreges testre feszített állatbőr vagy újabban műanyag. A dobbőr rögzítésére az idők során sokféle megoldást alkalmaztak, amit például szegekkel, szíjakkal kombináltak, hogy a megfelelő feszességet elérjék. Ma a legelterjedtebb, hogy egy fém keret segítségével csavarokkal feszítik a dobtestre. A dobtestek különböző anyagokból – fémből, fából – készültek. Ezeknek a technikáit a 21. századra szinte tökélyre fejlesztették, hiszen amíg az ősember egy bármilyen fa kivájásából állította elő a kezdetleges dobtestet, addig a modern kor eszközeivel a legkiválóbb minőségű és szárított fák ötvözetéből készítik, a legoptimálisabb hangzást pedig számítógép segítségével hozzák létre. Az első valódi dobkészletet az 1800-as évek végén állították össze katonai célra. Ekkor jelentek meg először a pedálok (pl. lábgép) használatai. A mai dobfelszerelésre a legnagyobb hatást kétségkívül az Egyesült Államokból induló jazz zene jelentette. A 1920-40-es évek végén rengeteg kreatív újítással álltak elő a zenészek. Ennek legkiemelkedőbb melegágya New Orleans volt, ahol már alkalmazták az afrikai tam-tam dobokat a különböző kínai és török cintányérokat. Aztán a 60-as 70-es években egy újabb áttörés, a rock zene megjelenése kialakított egy csomó gyártástechnológiai követelményt, amit gyakorlatilag a ma is használatos dobfelszereléseken lehet látni és hallani. Természetesen ez közelről sem jelenti a teljes paletta végét, mert hiszen ne feledkezzünk meg a legmodernebb technikákról, nevezetesen az elektrotechnikáról sem, ami komoly befolyással bír a mai zenére és ezen belül a dobra is.

Valószínű, hogy ennek az előretörése, modernizálása számos új dimenziót fog megnyitni a hangszerfejlődés történetében, de ez stílusosan még a JÖVŐ ZENÉJE.

 

Üzenet

  • Telefon: +3672- 210-921 | Mobil: +3620-9316-112
    Fax: +3672-210-921

    Levelezési cím:
    7625 Pécs, Szőlő u. 46.

    E-mail: brass.show@gmail.com

  • :
    :

    Partnereink:

    Netlogi C School informatika tanfolyamok Pécsett VÁLLALKOZÓI TANFOLYAMOK Pécset OBSIT MCX MOLNÁR CARGÓ EXPRESS SZÁLLÍTÁSI KFT. Simson alkatrészek Árnyékolástechnika Nagy István - finomacél áru kések tőrök ollók Song sexshop